Mediacja zespołowa służy temu, by nieporozumienia i różne interesy w konkretnych zespołach nie stanowiły punktów zapalnych, które przeradzają się w trwałe, uniemożliwiające pracę konflikty. Jej cel to wypracowanie trwałych rozwiązań, które będą korzystne i akceptowane przez wszystkich członków zespołu. Najcenniejsze w mediacji jest to, że stwarza warunki do samodzielnego dojścia do porozumienia, a przez to także na współdecydowanie o ostatecznym sposobie rozwiązania konfliktu czy dojścia do pogodzenia rozbieżnych interesów. Wspólne wypracowanie rozwiązania w drodze mediacji zwiększa także gwarancję, że spór nie odrodzi się w przyszłości. Mediacje zapewniają wyższą skuteczność realizowania porozumień. Wynika to z osobistego udziału skonfliktowanych stron. Osoby zaangażowane w mediacje, które same wypracowały zasady ugody, czują się bardziej odpowiedzialne za ich wykonanie.
Mediacje to jedno z głównych narzędzi wspierania zmiany w organizacji.
wprowadzenie do przedsiębiorstwa osoby neutralnej, bezstronnej i z zewnątrz wpływa pozytywnie na znalezienie porozumienia
zapewnia pracownikom współpracę opartą na wzajemnym szacunku
poprawia jakość pracy i komunikacji wśród pracowników
wzmacnia nadszarpnięte relacje
pomaga w zniwelowaniu konfliktów w przyszłości